CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, August 5, 2009

Terfikir

Terfikir sejenak...H1N1...dah berapa banyak korban dah...kenapa wabak tu menular dengan cepat ke seluruh dunia...mula sekali dikaitkan dengan babi. Kini wabak babi tidak lagi kedengaran tetapi kini virus H1N1 hanya menyerupai virus pada babi..ntahlah...terfikir kami di hujung dunia ini, masih sampaikah virus itu ke sini.?risau keluarga di semenanjung....suami tercinta...sehatkah mereka....doaku ini hanya dapat dipohon dari kejauhan.....
Minggu lepas...penahanan beramai-ramai rusuhan anti ISA...terfikir dek hati apa akan jadi kalau ISA dimansuhkan?apakah ada lagi akta seumpama itu yang wujud..atau orang sewenang-wenangnya akan melakukan rusahan seperti Indonesia, Thailan...terfikir, rakyat Malaysia masih tidak boleh berfikir ke, apa dan buruknya kebaikan ISA. apa relevannya ISA..buakn isu politik ingin disebut tapi pandangan peribadi, bukan juga pro or anti kerajaan, tapi pendapat sendiri...pendapat tetap pendapat.. tiada siapa yang ingin mendengarnya ..tak kisahlah...
Isu ISA....terfikir juga, bila melihat sekolah..berapa ramai agaknya murid yang buta huruf...?berapa ramai agaknya guru yang menunggu gaji sahaja..berapa ramaikan anak-anak kita yang tidak mampu untuk bersekolah?berapa ramai agaknya murid yang keciciran akibat daripada birokrasi...di sini...ramai yang tidak menjalankan tanggungjawab sebagai guru...guru 25hb..aku tak nak menjadi seperti mereka...aku nak anak bangsa aku maju ..aku tak nak anak bangsaku keciciran...di sini aku lihat berapa ramai..anak didik yang didik dengan ilmu pengetahuan, tetapi tidak dapat menyambung pelajaran kerana tidak cukup wang ..kerana kemiskinan...Ya Allah..kasihan....ingin di bantu...siapalah aku..aku hanya mampu membantu yang terdaya..ilmun kucurah tanpa mengira penat dan lelah...pengorbanan demi pengorbanan tapi adakala pengorbanan ini langsung tidak dipandang, tidak dihargai...itu lah guru...
berapa pilu hati seorang guru..begitulah pilu hati seorang ibu....
terfikir sejenak......alhamdulillah, ditakdirkan dilahirkan dibumi Malaysia.. buat Arwah Apak...I Love U So Much...tiada siapa boleh ganti tempat apak......Al Fathihah....

No comments:

Post a Comment